סכסוכים רבים בתוך המשפחה הם על רקע טיפול רפואי, חוסר היענות לטיפול ובעיות תקשורת- מטפל- מטופל. תוחלת החיים עולה והאוכלוסייה מזדקנת. צעירים רבים חולים במחלות שהיו פעם רק אצל מבוגרים ואנו, כחברה, מוציאים מיליארדי שקלים על נזקים (סיבוכים) כתוצאה מחוסר היענות לטיפול רפואי/ תרופתי/ תזונתי. היענות ירודה לטיפול תרופתי היא תופעה נפוצה וכרוכה בהחמרת מחלת הרקע, עליה בשיעור האשפוזים ושיעורי התמותה והגדלת עלויות הטיפול הרפואי. בחולים הסובלים ממחלות כרוניות, כדוגמת סכרת או יתר לחץ דם, המכונה "הרוצח השקט" קיימת היענות נמוכה לטיפול תרופתי עם הזמן. בתחילת גילוי המחלה המטופל נוטל את התרופות שהרופא רשם לו, אך עם הזמן, כיון שהוא לא ממש מרגיש שינוי, או שפשוט לא כואב לו כלום, הוא מתחיל "לשכוח" או לדלג על מנות טיפול. דוגמא: כמחצית מהחולים המטופלים בסטטינים ( תרופה להורדת שומנים בדם) יפסיקו את התרופות שרשם להם הרופא תוך כמה חודשים מתחילת הטיפול. כ 50% מחולי סכרת לא נצמדים להוראות הרופא בנוגע לטיפול התרופתי שלהם. פעמים רבות עליהם ליטול תרופה אחת לפני האוכל ותרופה אחרת לאחר האוכל וחוסר ההיענות לטיפול מתבטאת בכך שהם נוטלים את כל התרופות בבת אחת וכך נוצר מצב שגם אם הם זוכרים ליטול את התרופות, הם אינם נוטלים אותן בהתאם להוראות וכתוצאה מכך אין ערך רב בנטילתן. סכסוכים רבים על רקע רפואי, בתוך המשפחה, הם סביב הטיפול התרופתי- הטיפול תזונתי. לרוב, המטופלים מעדיפים לרצות את הרופא המטפל שלהם ולעיתים קרובות יגידו מה שלהערכתם הרופא מעוניין לשמוע. בן הזוג או בן המשפחה של המטופל רואה ויודע כי מה שהמטופל מספר לרופא אינו נכון וכי אין הוא באמת משתף פעולה בטיפול הרפואי אשר הומלץ לו. הרבה מתיחות ולעתים מגיעים אף למצב של היעדר תקשורת עקב מחלות כרוניות במשפחה. אנו רואים כיום יותר ויותר אנשים צעירים עם מחלות סכרת ויתר לחץ דם, או שומנים גבוהים בדם, אשר יוצאים לעבודה בבקר וחוזרים בערב, והבעיה מתחילה בכך שהחולה שוכח לקחת את התרופות איתו. לעתים לחולה יש לא מעט כדורים לקחת והוא מחליט ובוחר מתוכם מה לקחת ומה -לא. לעתים אינו נוטל תרופה מסיבה כלכלית. אחת הסיבות היא חוסר הבנה לגבי הצורך לקחת את הכדורים וחשיבותם. סיבה אחרת היא חוסר תחושה כי הטיפול עוזר. כיוון שההיענות גבוהה יותר כאשר המטופלים מעורבים בהחלטות הרפואיות הנוגעות להם ובניטור הטיפול בהם על המטופל להיות שותף פעיל בבחירה ובהתאמה של הטיפול התרופתי ובשינויים באורח החיים, על מנת להגביר את יעילות הטיפול. פעמים רבות הרופא מדבר לחולה בשפה "רפואית" שאינה מובנת לחולה ולא מדבר ב"גובה העיניים". החולה, שאינו מבין, לעתים מתבייש לשאול והוא מוצא עצמו הולך הביתה עם מרשם והמלצות לטיפול שאינם ברורים לו. לעתים המידע שהחולה קיבל מהרופא רב מדי ומבלבל. מרוב מידע הוא אינו יודע מה מצבו וכיצד לטפל בעצמו. כאשר בן הזוג היה עמו אצל הרופא לעתים זה תורם אך לעתים עוד יותר מבלבל, במידה וכל אחד הבין אחרת... כיון שהמטופל מגיע מתוך משפחה, אשר בדרך כלל מעוניינת להיות מעורבת ותומכת בטיפול מתקיים לעתים קונפליקט בין המטופל ומשפחתו, ולכן לעתים קיים צורך בשיתוף מגשר בעל רקע במקצועות הבריאות, המשמש כמתווך תקשורת ובא לסייע לצדדים בפתרונות יצירתיים לקונפליקט בעל הרקע הבריאותי. המגשר יקשיב לכל צד, יאפשר לצדדים לשמוע ולהשמיע ויחדיו יגיעו לפתרון הקונפליקט. חלק נכבד מהרבה מהמחלות הכרוניות הוא מצבו הנפשי של האדם. כאשר יש מתח, לחץ ביחסים המצב הבריאותי רק מחמיר. אז למה לכם לריב או להתווכח? בואו לדבר גישור רפואי ושרק תהיו בריאים!
אירית אבישר, R.N LLB M.A מגשרת ועורכת דין iritavisar@gmail.com בטלפון 0544-222786 www.gishurrefui.co.il